RESEPI KARI AYAM



Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera


RESEPI KARI AYAM


RESEPI KARI AYAM   |   pok  ucu sangat bertuah kerana dapat merasa kari yang boleh digunakan untuk membuat kari ayam yang hebat.  Generasi lama digunakan untuk membuat serbuk kari mereka sendiri, dan kita boleh jika kita mahu juga, tetapi ia melibatkan proses yang panjang dan susah yang memerlukan beberapa bahan yang berbeza termasuk cili segar dan anis.

 Resipi saya berkongsi dengan anda di bawah adalah salah satu yang saya dapat dari nenek-nenek yang mempunyai keturunan Pakistan.  Dia menggunakan candlenuts dan benih popi yang digilap untuk menambah kekayaan kepada kari ayam.


 Bahan-bahan






 1 ayam keseluruhan, potong

 30 daun kari

 1 batang kayu manis

 2 kapten buah

 3 bintang anise

 3 ulas

 1/4 pala kering

 5 candlenuts

 1 sudu besar biji popi yang digilap

 3 kentang besar, dikupas dan dipotong menjadi kiub besar

 2 tomato, dipotong menjadi enam bahagian

 1 "halia, dikupas

 5 ulas bawang putih

 3 tangkai serai, bahagian putih sahaja, lebam

 4 cili hijau

 4 biji bawang merah, dikupas, separuh dan nipis dihiris

 6 sudu besar serbuk kari

 2 sudu besar serbuk cili

 air suam

 ½ cawan santan

 1 sudu gula

 2 sudu besar garam

 4 sudu besar ghee

 3 sudu besar minyak masak


 Persediaan

 Tambah candlenuts, buah pala, biji popi yang digilap, ulas bawang putih, halia dan 1 cili hijau - potong ke dalam kepingan yang lebih kecil - ke mortar.  Pound dengan alu sehingga ia menjadi tampalan halus.  Anda juga boleh menggunakan pengisar, tetapi jangan gunakan terlalu banyak air apabila mengadun supaya campuran tidak berair apabila ia disemai.

 Dalam mangkuk, masukkan serbuk kari, serbuk cili untuk haba tambahan dan ½ cawan air suam.  Campurkan sehingga dikombinasikan sepenuhnya ke dalam pes.


 Kaedah

 Minum minyak dalam periuk besar.  Masukkan 2 sudu besar ghee untuk aroma.

 Setelah minyaknya telah cair, tambahkan daun kari, kayu manis, ulas dan anise bintang, diikuti dengan bawang yang dihiris.  Kacau dan tumis sehingga bawang menjadi karamel.

 Tambah 2 sudu besar ghee.  Kacau hingga cair.

 Seterusnya, tambahkan pes kari dan kacau sehingga minyak telah dipisahkan (pecah minyak).  Langkah ini memastikan rempah-rempah dimasak dengan teliti dan menjadikannya lebih lama.  Jika pasta kari anda kelihatan kering tetapi tidak dipisahkan, tambah minyak masak lebih banyak.  Terus teruskan supaya rempah-rempah anda tidak terbakar.

 Tambah ¼ cawan air ke mangkuk kari anda untuk membiarkan ia melembapkan paste sisa.

 Sebaik sahaja minyak telah dipisahkan, tambahkan air pes curry yang tersisa, diikuti oleh rempah-rempah yang ditumbuk lebih awal.  Kacau dan tambah kira-kira ½ cawan air.

 Seterusnya, tambahkan kentang.  Ini akan mengambil sedikit masa untuk melembutkan dan memasak, jadi tambahnya pada awal.

 Masukkan tangkai serai lebam, diikuti dengan ayam.

 Apabila ayam telah bertukar dari merah jambu ke putih yang bermaksud ia dimasak separuh.  Masukkan tomato dan selebihnya cili hijau.

 Apabila kari anda mula mendidih, tambah garam dan gula.

 Setelah ayam dimasak dengan teliti, tambahkan santan.  Memberi kacau yang baik untuk dicampur dan biarkan kari datang mendidih cepat.

 Kari ayam sudah siap!


 Petua tambahan

 Saya cadangkan menggunakan kentang tempatan untuk resipi ini.  Elakkan menggunakan russet atau kentang AS kerana mereka cenderung hancur lebih cepat - menjadikannya sangat baik untuk kentang tumbuk, tetapi tidak banyak untuk kari.

 Anda juga boleh menggunakan bawang merah bukannya bawang merah untuk rasa manis.

 Sekiranya anda mahukan kucing ayam lebih banyak, gunakan yogurt biasa bukannya santan.

 Jangan masukkan santan terlalu awal kerana ia akan berpecah jika ia masak terlalu lama dan menjadi kental.


 Selamat memasak!  Untuk butiran lanjut mengenai cara menyediakan kari ayam, periksa pautan ini untuk video YouTube atau menontonnya di bawah.  Saya juga berkongsi beberapa lagi resipi yang saya harap anda akan menikmati.

 Sumber: Butter Kicap

Catat Ulasan

1 Ulasan
Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Ok, Go it!